Előzmények:

A tavalyi túra után idén is próbára szerettem volna magam tenni. Nem örültem annak, hogy ilyen korai időpontra tették a túrát. Tavasszal betegségekkel küzdöttem, májusban meg csapnivaló volt az időjárás. A másik ok, ami aggodalomra adott okot, az az időjárás volt.

Helyszín és időpont:

Szentgotthárd

2022.06.24. Péntek

Előkészületek

Alapvetően négy dolgon szeretnék javítani, hogy sikeresen teljesítsem a távot: kerékpár, felszerelés, táplálkozás, pihenés.

Kerékpár: A kerékpáron több módosítást is végeztem. Gyakorlatilag a fél bringa lecserélődött. Az alu kormányt (S-Works, 50€), illetve nyeregcsövet (S-Works, 50€) a kényelem fokozása érdekében karbonra cseréltem. A fékeket 2 dugattyúsról 4 dugattyúra cseréltem (SRAM Guide R, 150€). Nem javaslok senkinek sem Sram fékeket. Gyakran fellevegősödik, és nehéz légteleníteni, valamint néhány modell nem bírja a magas hőmérsékletet sem. Remélem ez utóbbi a túrán nem fog gondot okozni. A fékerő tekintetében viszont nagy előrelépés. A teleszkóp szintén “új”, 2017-ből. (Fox 32, 420€). Szintén nagy előrelépés kényelem tekintetében. Na meg a 26-os lánctányér is jól fog jönni a tavalyi izomgyilkos 32-es után. Meg tartalék váltófül, hátha…

Felszerelés: A nagyméretű kormánytáska nagyon hiányzott tavaly, így idén már egy kisebb méretű Revelate Designs Sweetrollal szállok harcba. Elfér benne a sátor (Campz Tignes 1P, 76€), derékalj (Nordisk Vanna 2.5, 68€), hálózsák is (Aldi). A telefonnak beszereztem végre  egy tisztességes tartót (Penny, 10€). Plusz új még a teleszkóp lábára rögzíthető BBB-rendszere (DualMount BBC-113, 66€, HaulerMount BBC-111 36€, StackPack+StackRack 32€). Ez viszi majd a cuccos, illetve a kulacsokat is.

Pihenés: Tavalyi tapasztalataim alapján a hálózsák és vékony szivacs önmagában kevés. Féltávon működik, de hosszútávon kizárt. Az önfelfújós derékalj szintén idei fejlesztés. Az etapok közötti pihenésre jobban oda szeretnék figyelni. Az extrakaja/egyéb vitelére akciós áron beszereztem egy váztáskát (Revelate Designs Cutthroat, 70€). Épp illik az Epic HT vázhoz. Kulacstartós, valamint tépőzáras rögzítésű. Tekerés előtt használok majd “fenékkrémet”, illetve bemelegítő krémet a lábakra.

Táplálkozás: A pihenés mellett erre is több hangsúlyt szeretnék fektetni. Viszek magammal i:AM mineral izót, Nutriversum tejsavót, SQUEEZY aminosav tablettákat, i:AM mineral sótablettákat, napi vitamint és kalciumt. Jetboil MiniMo főzőt (130€) és gázpalackot szintén, hogy decathlonos szárított kaját lehessen készíteni a senki földjén. Sajnos ezek zabálják a helyet. De a túra előrehaladtával egyre több hely szabadul fel, mert fogyni fognak.

Kíváncsi vagyok, hogy a fenti luxus felszerelés előnyömre (jobb pihentség), vagy inkább hátrányomra (nehezebb súly) válik-e. Az árakból látszik, hogy egy ilyen felszerelés rövidtávon borzasztóan nem éri meg. 500€. Ez pont annyi, mint amennyit szállásra költenél és úgy kvázi 5-10 kg-al könnyebb kerékpáron gurulhatnál. Ha viszont elkap a bikepacking virtus, akkor a fenti felszerelés öröknek is tekinthető.

Első nap: Hazai pályán

Kemény terep/menet volt rögtön az első nap. A sportkaja miatt az emésztésem nem volt a toppon, de faltam a kilométereket. Az útvonalvezetés néhol borzasztóan logikátlan. Volt sár, homok, aszfalt, minden mi szem szájnak ingere. Zalaegerszegen tartottam egy hosszabb pihenőt, ahol egyébként majd hőgutát kaptam. A hűvös éjszakai bringázás jól esett, egy szőlőhegyen vertem tábort.

Az éjjél hallottam egy kósza vaddisznót, a reggel pedig kakas helyett egy sátor mellett éneklő madár ébresztett.

A gázfőző szuperul működött, de a ki és elpakolast még gyakorolnom kell.

Második nap: Balatonos

Megváltás volt a reggeli hűvös levegő. Az útminőség osztrák graveltől a legpocsekabb elképzelhető között változik. Gravel bringásokat külön jutalmazni kéne… Egy kis balatoni mártózásra nem tudtam nemet mondani. A késő délutáni melegnél leolvadt megint a biztosítékom. Egy borozóban étkeztem. Hát érdekes élmény volt. 4000 Ft 4 db rántott hús és egy kis krumplisaláta. A WC-ben nincs WC-papír tartó. A pincérek stratégiai megbeszélést folytattak a szabad asztalok szétosztásáról. Ha több asztalt helyeznének ki, talán többen is elférnének?! Egy havaromtól kaptam némi elemózsiát, ami nagyon jól jött a melegben.

Az útvonalban egyébként megint semmi logika nincs. De legalább sikerült a naplementét egy remek helyen elcsípnem.

Harmadik nap: Felvidéki zötyögés

Nehezen indult a reggel. Egy kíváncsi szarvas szó szerint benézett hozzám. Összerámolás után nekiestem a napi penzumnak. Az első emelkedőn látom, vagy is éppen nem látom a hálózsákom. Zurück érte. Kávéval es banánnal enyhítettem az extra kilométereket. Már 9 kor dög meleg volt. Már itt valószínűnek tartottam, hogy nem fogok tudni végigmenni a túrán. Abszolút ritmustalan utak váltották egymást. Nemesvámoson egy szuper étteremben feltöltődtem. Majd egy újabb incidens… Nézek le, nincs jobb kulacs. Zurück érte. Pótcsavar behelyez, többit utánhúz. A Bakonyba egy elképesztően csúszós murvás út vezetett le. Kétszer is majd’ kavicsmintát vettem. Este nekiveselkedtem a Kőris-hegynek. Lefelé egy helyen kicsit eltévedtem a sötétben. Még méteresen csalán is volt. A hegyről lejőve nem sok kedvem volt továbbmenni, találtam egy rendkívül szimpatikus pihenőt az úttól nem messze, és újfent tábort vertem.

Negyedik nap: Homokolás

A csaláncsípés miatt kényelmetlenül aludtam. Noha a pihenőhely remek helyen feküdt, meglehetősen hűvös volt. Sátorpakolásnál mindent magamra kaptam, ami csak kéznél volt. Bőseges reggeli után irány a homokos pusztán keresztül a Cuha-patak volgye. Ami szép volt, de csak mez nélkül tudtam menni. Rossz előjel… A homok abszolút megnehezítette a haladást. A hőség és a kialvatlanság miatt a hegytetőn vettem észre, hogy eltűnt a pénztárcám… Visszamentem hátha, de valaki bizonyára időközben megtalálta. Szóval így az – önmagamhoz mért – idő előnyöm el is vesztettem. A tapasztalataim alapján a hőségben nem igazán lehetséges 100 km nél többet megtenni. Öröm az ürömben, hogy olyan helyen sikerült megszállni, ahol az ukrán menekültek maradék kajáját  meg tudtuk sütni. Majdnem visszajött a 3500 Ft os szállás ára… Sőt…  Meg a bringa is tiszta lett. A por miatt már alig ment szegény.

Ötödik nap: Hőhullám

Reggel korgó hassal ébredtem. Úgy látszik beépült az este elfogyasztott kaja. Volt egy vihar és kicsit kipucolta a meleget. Egyik bringát átemelős résznél a bal táskatartóm eltörött a villán.. Szóval át kellett logisztikáznom a dolgokat.

Pazar a Vértes. Eleg vízhiányos, oda kell figyelni a folyadék utánpótlásra. Meg a test hűtésére is. Aztán a Gerecsébe érve az útvonal és a táj eléggé jellegtelen. Megkockáztatom, hogy a Dividenak ez a legidegőrjítőbb része. Szerintem ezt csak szintgyűjtés miatt rakták bele. A tracker megadta magát, a kábele eltűnt. Kuzmával este újra lespanoltam. Az ő kábelje meg megdöglött. Szóval stealth módban megyek Budapestig. Ma is történt incidens. Kuzma tanácsára lezártam a bringát. Aztán a zár kattanásával eszembe jutott, hogy a kulcsa a pénztárcában volt… Szóval helybéli segítséget és izomerőt kellett igénybe vennem. Utána maradtam a sráccal és elsztorizgattunk arról, hogy mekkora hülyék vagyunk, hogy egyáltalán itt vagyunk.

Hatodik nap: Last Piece

Éjszaka borzasztóan rosszul aludtam. Reggel 7 előtt ébredtem fel.  Összekészültem, bepusziltam a tegnap vett két amerikai hotdogot és elindultam. Rögtön szarul indult a nap. Recepción otthagytam 5000 Ft-ot, mert srác nem rendezte a számlát. Maradt 3000 Ft. Meg hozza várhatóan 40 fok… Minden mindegy alapon elindultam, aztán lesz, ami lesz.

Jellegtelen emelkedők es dombok váltották egymást. A vadászházas 10%-os tolás, majd tövig fékezett lejtő után az életemet kockáztatva legurultam a dorogi vasútállomásra. Ahogy kiléptem a napra az árnyékból éreztem, hogy égetett a nap. A vonaton realizálódott, hogy pesti ismijeim nem érnek rá. Szerencsére egy harmadik haverom fogadott. Ő viszont nem Budapesten lakik. Egy csávó hallotta a beszélgetést és kaptam tőle egy 1000-est, amiből tudtam venni jegyet. Szóval lett fedél, pénz, tiszta ruhák, vacsi… Álom.

Konklúzió:

Vegyes érzelmeim vannak az eseménnyel kapcsolatban. Körbenéztem Nyugat-Európában és találtam pár bikepacking, illetve divide jellegű túrát. Példának okáért egy Svájcban megrendezett esemény kevesebb szintet tartalmaz. Szerintem nem az lenne egy ilyen túra célja, hogy minden jelentéktelen buckára felvigye az embert. A kiválasztott utak minőségről meg annyit, hogy komolyan elgondolkoztam azon, hogy be kellene szerezni egy fully vázat. A sátorozás nekem nagyon tetszett, de ez egyértelműen olyan túra, ahol minden egyes extra deka korlátoz a haladásban.

Ajánlás:

Hobbi kerékpárosoknak nem ajánlom, de ultrakerékpárosoknak, fullyval, vagy extra kényelmes és bejáratott bringával, cuccok nélkül érdekes lehet. Ha valaki túrázni akar, akkor állítson össze saját maga egy útvonalat. Turistautak.hu térképén látatlanba jobb útvonalat tud az ember összeállítani. Ezt garantálom.

Vadása-tó

A Hársas-tó környékén

Zalalövő

Igen koraiak vagyunk

Egy különleges építmény

A túrára jellemző arckifejezés

A legjobb barátunk a vízcsap

Meleg, meleg, s meleg

Nyomokban panorámát is tartalmazott a túra

A vidéki alkotóművészet határtalan

Fehérvárcsurgói-víztározó

Gravel-pálya

Veszteségek:

• 1 BBB dual mount adapter
  • 1 Kulacstartó
  • 1 BBB Hauler mount adapter
  • 1 kulacstartó csavar
  • 1 pénztárca okmányokkal (utólag végül meglett)
  • 1 lábköröm (szálláson belerúgtam egy vasba)
  • 1 Garmin sebességmérő szenzor (eltűnt)
  • 1 külső gumi (elkopott, nyilván nem volt már friss)